Onderwijs

Aanmelden:

Richt een korte motivatiebrief en CV aan:
Dr. V.J.J. Odekerken
Amsterdam UMC, kamer H2-228
Meibergdreef 9, 1105AZ Amsterdam
v.j.odekerken@amsterdamumc.nl

Locatie:

Amsterdam UMC, locatie Meibergdreef

Afdeling:

Neurologie/ Universiteit van Amsterdam

Opleider(s):

Prof. dr. H.W. Berendse

Supervisor(en):

Dr. V.J.J. Odekerken

Duur:

3-4 maanden, alleen mogelijk in periode januari tot en met maart (en evt. april)

Voorwaardelijk:

Het wordt aanbevolen om (indien mogelijk) de stage te combineren met een basiskwalificatie onderwijs (BKO) traject. Dit traject moet je zijn gestart voordat je met je onderwijsstage begint.

Context:

Onderwijs is een belangrijk onderdeel van de academische en groot-perifere ziekenhuizen. De afdeling neurologie van het Amsterdam UMC draagt veel bij aan verschillende onderdelen van het onderwijs in de bachelor geneeskunde, master geneeskunde en de opleiding tot neuroloog.

Hiervoor heb je, naast een gedegen kennis van de algemene neurologie, een aantal andere eigenschappen nodig om in het hele spectrum aan neurologisch onderwijs te voorzien.

Tijdens deze stage draag je actief bij aan onderwijsontwikkeling, uitvoering en evaluatie. Hiervoor ga je aan de slag met communicatieve, organisatorische en didactische vaardigheden die centraal staan in de implementatie van onderwijskundige programma’s. Ook doe je ervaring op met vakoverstijgende thema’s zoals: medisch leiderschap, onderwijs, doelmatigheid, wetenschap.

Wat ga je leren?:

  • hoe het bachelor/masteronderwijs is georganiseerd
  • de basale onderwijskundige principes
  • hoe (online) onderwijs ontwikkeld kan worden
  • wat factoren zijn die kennis doen beklijven tijdens onderwijsmomenten
  • hoe toetsen worden ontwikkeld en geëvalueerd
  • hoe leerdoelen, voortgangsgesprekken en feedback bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling

Hoe ga je leren?:

De volgende leerdoelen zijn binnen de drie programma’s opgesteld:

1. Bachelor geneeskunde

  • Je leert werken met moderne onderwijstools zoals Canvas, Youtube, Mentimeter en eventueel Videoscribe.
  • Je kunt online lesmateriaal ontwikkelen/verbeteren.
  • Je kent de theorie achter veelgebruikte onderwijskundige principes zoals flipped classroom onderwijs en blended learning.
  • Je kunt (zelfstandig) onderwijsmomenten verzorgen:
    • werkcolleges
    • kleinschalig probleemgestuurd onderwijs
    • hoorcolleges en patiëntcolleges (eventueel samen met senior docent)
  • Je begrijpt de eigenschappen van goede (en slechte) toetsvragen.
  • Je kent feedbacktechnieken en kan deze in gesprekken toepassen.
  • Je kunt toetsvragen ontwikkelen op kennis-, begrip- en toepassingsniveau in verschillende categorieën:
    • multiple choice
    • open vragen
    • CIP-vragen
  • Je kunt analyses van toetskwaliteit interpreteren.
  • Je bent op de hoogte van de taken van de examencommissie en hebt enkele casussen van bezwaren besproken.

2. Master geneeskunde (coschappen)

  • Je kunt zelfstandig de volgende onderwijsonderdelen verzorgen:
    • bedside teaching
    • kleinschalig probleemgestuurd neurologisch onderwijs

3. Opleiding tot neuroloog

  • Je kunt regionaal onderwijs een presentatie verzorgen (optioneel).
  • Je kent de verschillende taken die een opleider moet verzorgen en hebt inzicht in de organisatorische aspecten hiervan.
  • Je organiseert een korte cursus/onderwijsmoment voor de AIOS (optioneel).

Cursussen tijdens onderwijsstage

Je kunt verscheidene cursussen volgen via het Centre for Evidence Based Education (CEBE) en het Teach-the-Teacher (TtT) programma.

Thema's:

(zie Neuron2, bijlage 8 voor de opleidingseisen per thema)

KBA's:

niet van toepassing

KPB's:

KPB’s, sequentiële onderwijsobservatie

Feedback en beoordeling:

  • Startgesprek en vaststellen persoonlijke leerdoelen
  • Voortgangsgesprek maand 1
  • Voortgangsgesprek maand 2
  • Eindgesprek maand 3
  • Feedback aan de hand van ontwikkeld onderwijs en geobserveerde didactische vaardigheden
  • Feedback en rapport a.d.h.v. observaties en reflectie BKO-verslag

Laat de eerste reactie achter

Onderwijs