Tropische Neurologie (buitenlocatie: Tanzania)
Aanmelden:
Informatie via marieke@zwets.com of n.f.kalkers@olvg.nl
Locatie:
Kilimanjaro Christian Medical Centre (KCMC), Moshi, United Republic of Tanzania
Afdeling:
Afdelingen Interne Geneeskunde en Kindergeneeskunde
Opleider(s):
Dr. N.F. Kalkers (OLVG)
Supervisor(en):
Dr Marieke CJ Dekker, neuroloog (Nederland)
Dr William P Howlett, neuroloog (Ierland/GB)
Duur:
3-6 maanden
Voorwaardelijk:
Kliniek, polikliniek.
Tweede helft van de opleiding en bij voorkeur KNF-ervaring
Context:
Kilimanjaro Christian Medical Centre (KCMC) in Moshi, Tanzania, is een van de eerste teaching hospitals van Oost-Afrika. Het KCMC kent naast de neurologie nog 15 andere specialisaties. Het is sinds 10 jaar de locatie waar Nederlandse aiossen neurologie een stage Tropische Neurologie kunnen volgen. De stage is toegankelijk voor aiossen van alle Nederlandse opleidingsinrichtingen. Je wordt gedetacheerd vanuit de Nederlandse stagehouder: OLVG.
In het KCMC zijn ook Tanzaniaanse neurologen in opleiding en ook Amerikaanse aiossen neurologie uit Portland, Oregon komen er al langer voor een door de AAN erkende stagetijd. Aiossen worden begeleid door twee ervaren Europese neurologen.
De inhoud van de stage richt zich op aspecten van neurologie in tropische landen met een laag welvaarts- en voorzieningenniveau. Tijdens de stage neem je deel aan het dienstenrooster en ben je voor geselecteerde patiënten/problemen bereikbaar of beschikbaar.
Daarnaast draag je bij aan onderwijs aan geneeskundestudenten, coassistenten en (andere) aiossen en aan onderzoek- en ‘awareness initiatives’ over neurologische aandoeningen.
De stagebegeleiders runnen de ‘East Africa Telemedicine Hub’ voor de Movement Disorders Society en betrekken aiossen direct bij het presenteren en analyseren van patiënten met een bewegingsstoornis.
Wat ga je leren?:
Na deze stage heb je kennis over:
- Tropische ziekten, in het bijzonder over de bestaande plaatselijke en internationale protocollen en recente ontwikkelingen in de literatuur.
- Global health-vraagstukken en public health.
- De belangrijkste medicatie in algemene en tropische neurologie en de theoretische achtergrond daarvan (receptoren, basale farmacokinetiek, interacties).
Kun je en/of heb je ervaring opgedaan met:
- Prioriteiten formuleren in de keuze en volgorde van diagnostiek en behandeling, rekening houdend met geografische en/of financiële situatie van de patiënt.
- Bijbehorende counseling uitvoeren richting familie/patiënt en passende verslaglegging doen.
- Een patiënt en de familie (eventueel met hulp van een tolk) adequaat voorlichten over de aandoening, met aangepast taalgebruik op het begripsniveau van (gemiddeld laag opgeleide) patiënten en verzorgers.
- Omgaan met zeer acute of schrijnende situaties en deze waar nodig bespreekbaar maken met supervisor.
- Efficiënt samenwerken op afdeling en polikliniek met medisch, paramedisch en ondersteunend personeel, in het Engels en Kiswahili.
- Efficiënt werken in een drukke, chaotische omgeving met onderbelichte aspecten van de patiëntenzorg.
Heb je kennisgemaakt en ervaring opgedaan met de volgende situaties of (houdings-)aspecten:
- Omgaan met eigen grenzen: ook ‘nee’ kunnen en mogen zeggen bij verzoeken die buiten je competenties vallen of ethisch problematisch zijn.
- Alert zijn op onverwachte effecten van behandeling of het uitblijven ervan, en hiervan melding kunnen maken
Hoe ga je leren?:
- 3–4 dagdelen werkzaam op de afdeling neurologie
- 3–4 dagdelen op de polikliniek neurologie (volwassen- en kinderneurologie)
- 1 dagdeel op de KNF-afdeling
- 2 dagdelen onderwijs en onderzoek
De afdelingsrondes, polipatiënten en consulten worden gesuperviseerd door een van de begeleidend neurologen, of beiden. Eventuele patiëntenbrieven schrijf je zelf. Ze worden gecontroleerd en medeondertekend door een superviserend neuroloog.
Er is een administratiemiddag voor het uitwerken van onderwijs en onderzoek en het opzoeken van informatie over specifieke aandoeningen.
Er bestaat de mogelijkheid om te participeren in huisbezoeken met de afdeling ergotherapie/fysiotherapie van KCMC. Ook is het mogelijk een aan KCMC gelieerde revalidatiekliniek te bezoeken op de steppe onder Moshi of het nationaal tuberculose-sanatorium (dat zich op 50 kilometer afstand bevindt).
Op elk moment is er een superviserend neuroloog aanwezig. Bij afwezigheid daarvan neemt het hoofd van de afdeling of een ander KCMC-staflid waar. Deze beschikbaarheid is van tevoren overlegd en contactgegevens worden in een vroeg stadium met je gedeeld.
Ook buiten werkuren zijn beide supervisoren beschikbaar voor overleg over zaken binnen maar ook buiten het ziekenhuis. De supervisoren wonen zelf dicht bij de woning voor de aiossen en zijn goed bereikbaar. Desgewenst kunnen zij je ook adviseren en ondersteunen bij de introductie in activiteiten buiten het werk (cultureel, sociaal, sportief).
Thema's:
Vakoverstijgende thema’s:
- kwaliteit en patiëntveiligheid
- medisch leiderschap.
- doelmatigheid
- onderwijs
Extra thema’s
- high altitude neurologie (HACE en gerelateerde aandoeningen van het hooggebergte)
- neurofarmacologie en polyfarmacie
KBA's:
- Werken op de spoedeisende hulp
- Leidinggeven aan een neurologische afdeling en uitvoeren van afdelingswerkzaamheden
- Uitvoeren van een poliklinisch spreekuur met eenvoudige problematiek
- Uitvoeren van een poliklinisch spreekuur met complexe problematiek
- Intercollegiale consultvoering
- Opvang van volwassen patiënten met een licht traumatisch hoofd-hersenletsel
- Diagnose en behandeling van kinderen met een neurologische aandoening
KPB's:
Gerelateerd aan leerdoelen.
CAT/referaat:
Gerelateerd aan leerdoelen.
Feedback en beoordeling:
Bij aanvang van de stage voer je een gesprek met de stagehouders en – al dan niet gezamenlijk – een gesprek met de opleider uit OLVG. Onderwerp van gesprek zijn de specifieke en algemene leerdoelen, evenals de individuele leerdoelen (op basis van het portfolio en mogelijk te behalen KBA-niveaus).
Halverwege de stage is er een voortgangsgesprek. De stage wordt afgesloten met een eindgesprek waarin de opgedane ervaring wordt besproken, maar ook verbeterpunten. De resultaten van alle gesprekken worden schriftelijk vastgelegd en opgenomen in het portfolio.
Bij het tussengesprek en het eindgesprek is de opleider uit OLVG (online) aanwezig.